light bulb icon
Nopeat toimitukset
light bulb icon
Rahtivapaus yli 350 €:n tilauksille
light bulb icon
Trustpilot 4.5/5
Icon / Unknown / shopping-cartCreated with Sketch.
0
Nopeat toimitukset
Rahtivapaus yli 350 €:n tilauksille
Trustpilot 4.5/5
Icon / Unknown / shopping-cartCreated with Sketch.
Verkkokauppa
Ratkaisut ja palvelut
Asiakastarinat
Vastuullisuus
Huolto
Yritys

Hankinnat siirtyvät verkkoon

Toimitusjohtaja Jukka Korpio kommentoi verkkokaupan kasvua Pakkaus-lehdessä 7/2020:

"HANKINNAT SIIRTYVÄT VERKKOON

Kun pandemia levisi keväällä kuluttajaverkkokaupan toimijoille − uusille ja vanhoille − jouduttiin nopeasti innovoimaan uudenlaisia ratkaisumalleja pakkaamiseen. Samalla, kun kuluttajat tottuvat tekemään ostoksiaan yhä enemmän verkossa, myös B2B-kauppa, mukaan lukien pakkausten hankinta, siirtyy yhä enemmän verkkoon, alalla uskotaan.

Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat Suomessa heinä–syyskuussa lähes 70 prosenttia, kertoo yli 2 000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi. – Indeksi ennakoi kaikkiaan hurjaa kasvua joulumyyntiin verkossa, tiivistää indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski yrityksen tiedotteessa.

Korkiakoski ennustaa, että joulumyynti verkossa räjähtää. Tähän vaikuttaa patoutunut kysyntä, kun on ostettu enemmän pakollista kuin turhaa, eikä ole matkustettu – on paljon kuluttamatonta rahaa. Lisäksi koronan uusi aalto pitää ihmiset kotosalla. − Eikä kyse ole vain joulumyynnistä, myös halloween ja Black Friday myyvät varmasti verkossa enemmän kuin koskaan, listaa Korkiakoski verkkobuumin elementtejä loppuvuodelle.

Samalla kun kuluttajakauppa kasvaa verkossa, ja verkko-ostaminen arkipäiväistyy yhä suuremmille kuluttajaryhmille, myös yritysten välinen kauppa ainakin osaksi seuraa perässä ja siirtyy verkkoon.

Ratkaisu nopeasti
muuttuneeseen tarpeeseen

Boxonilla uskotaan verkkokaupan kasvuun myös pakkaustoimialalla. Yrityksen syyskuussa avattu verkkokauppa palvelee logistiikan, teollisuuden ja kaupan alan toimijoita. Verkkokaupan toimijat ovat Boxonille tärkeä kohderyhmä ja yrityksessä onkin kehitetty verkkokauppiaiden nopeasti muuttuneisiin tarpeisiin uusia pakkausalan ratkaisuja.
– Teknisesti verkkokauppamme pohjautuu Boxon-konsernin jo pidempään kansainvälisesti käytössä olleeseen verkkokauppa-alustaan eli ratkaisun teknisestä toimivuudesta on vankka kokemus. Suomen versio räätälöitiin samalle pohjalle ja sitä pilotoitiin ensin avainasiakkaiden kanssa. Verkkokaupan toimintaympäristö inspiroi meitä ja pyrkimyksemme onkin saada asiakaskokemus verkossa maksimaalisen hyväksi, Suomen Boxonin toimitusjohtaja Jukka Korpio kertoo.

"Tuotevalikoimamme kattaa
koko pakkausprosessin eli kaikki
on tilattavissa verkosta."

- Jukka Korpio, Boxon Oy

Tavoitteena on saavuttaa Suomessa markkinajohtajuus pakkausalan verkkokaupassa ja lisätä verkkokaupan avulla myös Boxonin tunnettuutta. Brändin historia on Suomessa nuori, vaikka yhtiön osaaminen ja kokemus pakkaustoimialalla onkin pitkä. Boxon-konsernin pääkonttori on Helsingborgissa, ja Ruotsissa yhtiö on toimialalla tunnettu lähes 90 vuoden historiallaan. Konsernin toiminta ulottuu Pohjoismaiden lisäksi Eurooppaan ja Aasiaan, esimerkiksi Kiinassa Boxonilla on ollut toimintaa jo 10 vuotta.
– Boxonin verkkokaupan valikoima on Suomessa laaja. Sen kautta voi tilata kaikkea samaa kuin meiltä muutenkin. Tuotevalikoimamme kattaa koko pakkausprosessin eli kaikki on tilattavissa verkosta, niin pakkaukset kuin laitteet ja koneet, ratkaisut suljentaan, käärintään ja merkintään, aina automaatioratkaisuihin saakka. Vastaavan laajuinen verkkokauppatoimija on Suomesta mielestämme puuttunut, Jukka Korpio kertoo ja suosittelee kaikkia, jotka tarvitsevat pakkausratkaisuja omassa toiminnassaan, tutustumaan yrityksensä verkkokauppaan.
– Asiakkaat voivat seurata varastosaldojaan, tehdä ostoslistoja ja etsiä itselleen sopivia vaihtoehtoja verkossa. Eri vaihtoehtoja voi selata, ja tutkia interaktiivisesti esimerkiksi millaisia laatikkokokoja on valikoimassa. Kun profiili on kerran luotu järjestelmään, tiedot pysyvät tallessa. Tästä hyötyy sekä asiakas että myyjä. Mutta tarkoituksena ei ole tarjota vain sitä, mitä asiakas on ennenkin ostanut, vaan saman kanavan kautta on mahdollista tarjota keskitetysti asiakkaille myös tietoa ja vaihtoehtoja.

Hinnanmuodostus on avointa
Verkkokauppa on Jukka Korpion mukaan myös tärkeä viestikanava. Asiakkaalle pyritään tarjoamaan verkkokaupan kautta tietoa materiaalien kehityksestä laajemminkin samalla, kun tämä etsii ratkaisuja pakkaustarpeisiinsa. − Pidän ihan velvollisuutenamme tiedon levittämistä siitä, mihin pakkausalalla ollaan menossa.

Boxonin verkkokauppaan tulee pian tarjolle myös personoituja tuotteita. − Verkkokauppa ohjaa nopeasti tekemään oikeanlaisia ratkaisuja. Tarkoituksena ei ole vakioida asiakkaan toimintaa, vaan optimoida sitä avaamalla erilaisten ratkaisujen kustannusvaikutuksia.
– Jos on tarve saada vaikkapa 100 personoitua pakkausta ensi viikolla käyttöön, verkkokaupan kautta näkee heti, miten tilausmäärä, painatukset ja toimitusnopeus vaikuttavat tilauksen hintaan. Tämä nopeuttaa, kun tarjouskyselyä ei tarvitse kiireessä tehdä, ja samalla se ohjaa valintojen tekemistä. Jos asiakas päätyy brändättyyn pakkaukseen, painoaineiston voi lähettää samalla kun tilauksenkin. Tilausvahvistuksenkin saa heti.

Avoimuus on sana, jota Jukka Korpio painottaa. – Kuluttaja kyllä löytää netin kautta hinnat, niitä ei voi salailla. Avoimuudella tuotetaan asiakkaalle lisäarvoa.

Kiveäkään ei jätetä kääntämättä, jotta asiakkaalle löydetään optimaalinen pakkaus.
– Eräs asiakkaamme tarvitsi pakkaukseensa entistä ympäristöystävällisempää kylmäketjuratkaisua. Löysimme vaihtoehdon, joka on aiempaa käytössä ollutta geelipussia kustannustehokkaampi ja lisäksi biohajoava, myrkytön sisältö pakattuna kraft-pohjaiseen pussiin. Asiakastarve toteutui ja ratkaisu on nyt meillä tarjolla vakiotuotteena. Tällaisten tarpeiden määrä ei ole suinkaan vähenemässä verkkokaupan merkittävän kasvun myötä, ennustaa Korpio."

 

Lue koko artikkeli Pakkausnews.fi.

loading symbol